woensdag 9 februari 2011

workshop glashelder van Dineke Ugen


Vandaag de workshop "glashelder" van Dineke Ugen bij Cordi atelier http://www.cordiatelier.nl in Groningen gevolgd.Zoals de meeste workshops die ik volg ook deze dag weer samen met Marjolijn http://marjolijnquilts.web-log.nl gedaan. Op deze foto is Marjolijn heel druk met het maken van haar meesterwerk, die nu al te bewonderen is op haar blog. Ik moet met recht zeggen dat zij echt het allermooiste schlderijtje van allemaal heeft gemaakt. Dus voor degene die haar blog niet volgen, deze moet je zeker zien!!!!!


De basis voor deze schilderijtjes moet rustig zijn. Natuurlijk nam ik weer veels te veel mee, zoals altijd, maar deze keer had ik mezelf opgelegd om maar 1 mandje met stof mee te nemen. In het begin van mijn quiltcariére heb ik ooit een doos borettezijde bij http://www.quiltservice.nl gekocht en die kwam nu heel mooi van pas. Aan de linkerkant is ook nog vilt verwerkt dat al zeker 25 jaar oud is. ZO zie je maar, nooit iets weggooien, het kan je ooit nog van pas komen.


Hier zijn al allerlei steekjes gemaakt waarmee ook direct de verschillende patroondelen werden vastgezet. Doordat mijn basis allemaal heel donkerblauw en paars was, zie je weinig van de patroondelen. Voordat de steekjes werken genaaid, heb ik er nog een prachtige stukje donkerblauwe tule met glitter (natuurlijk ook ooit van Fien gekregen) overheengelegd.

Dineke leerde ons heel veel maar wat voor mij helemaal nieuw was is het verwerken van zijdecocons. Dat is dus de cerise bloem geworden met daaronder nog een rest van het gevilte deel wat ik vorig jaar voor mijn hoed heb gemaakt.
Dat ik hierbij kraaltjes wilde gebruiken wist ik al van te voren, maar nu bleef de grote kralendoor per ongeluk thuis liggen. Gelukkig heb ik eerder een helder ogenblik gehad, zodat er nog een piepklein doosje met kralen tussen m'n stoffen verborgen zat. Uiteindelijk heb ik niet veel kraaltjes gebruikt, alleen maar in de bloem.

Bij het bespreken van alle werkjes kreeg ik van Dineke nog de tip om goudkleurige steken te maken op de blaadjes van de bloem, zodat ie gaat stralen. Dat moet dus nog gebeuren.
Ik laat jullie 2 fotootjes zien van mijn werkje want in het echt is het echt heel donker, en op 1 foto is er gewoon meer licht waardoor je het beter kunt zien.

4 opmerkingen:

hannie zei

Wat mooi,Christina! Ik zag het afgelopen zomer al bij het kerkenpad in Groningen,waar Dineke het demonstreerde en je een kleine workshop kon volgen. Maar dit is het betere werk!

marjolijn zei

Ja, ook jouw werkje wordt prachtig Christina. Deze kleuren zijn moeilijk te fotograferen, dat is jammer, maar het wordt echt erg mooi. En ik sta er weer gekleurd op hoor!

Tonny zei

Ook een schitterend werkstukje, Christina! Laat je het nog eens zien als het helemaal af is?
Ik heb ook een reactie op Marjolijn's blog gezet.

Nienke zei

Mooi! Wat een leuke manier om een achtergrond te maken, heel subtiel, ben ook benieuwd naar meer goud.