maandag 21 februari 2011

Het quilten is begonnen

Inmiddels is al zeker meer dan de helft van de quilt gequilt. Dat vind ik altijd heerlijk om te doen en nu helemaal nu mijn bernientje weer is genezen van haar kwalen. In dit doek zit niet echt een midden, dus ben ik maar begonnen met een heel raar stuk die een groot deel van het midden inneemt: de donkergroene stof die bewerkt is met puffpaint. Ik heb aan beide kanten van het puffpaint heel strak er tegenaan gequilt. Dat geeft nog meer diepte.
Het doek bestaat uit 3 hoofkleuren. Een lichte, midden en donker. De lichte stof is een hele rare stof van suedeachtig materiaal met fluweel. Dus heb ik om alle suedestukken heen gequilt. Is ook niet spannend om te laten zien.

Het deel wat daarna kwam is de bovenste met al die rare drupjes. Omdat de sari van een heel aparte rafelige stof is gemaakt, heb ik dat wel eerst op een proef geprobeerd. Een rechte steek en een kleine zigzagsteek. De laatste bleek echt het mooitste effect te geven. Op de foto kun je zien dat de bovenste rij is gequilt en de onderste moet nog. Misschien kun je het verschil zien.

Het rechtse deel van dit onderdeel is uit 1 stuk van de sari. Deze sari bestaat uit verschillende patronen en dit stuk is het grooste gedeelte met mooie lijnen. Ik heb deze lijnen gequilt en ook dat effect is heel mooi geworden.

Als laatste dan toch maar weer een totaalfoto. Deze keer is hij overdag genomen, dus zijn de kleuren ook iets beter te zien. Er zitten echt nog stukken los en sommige daarvan hangen naar beneden, dus niet alles is even duidelijk te zien. In het midden zit nog een foto van mijn moeder. Daarvan heb ik de contouren gequilt. Nu worstel ik alleen nog met de teksten hoe die te quilten. Van diverse mensen kreeg ik al tips waar ik erg blij mee ben, maar ik ben er nog niet echt uit.

3 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Prachtig zoals je de vormen hebt gequilt! Ook de foto is prima. Je zou in de achtergrond van het portret nog enkele geboge lijntjes kunnen quilten?
Het is een prachtstuk!

marjolijn zei

Heerlijk werkje dat quilten. En nog lekkerder dat Bernien weer heerlijk meefluit.

Anoniem zei

Wat een leuk experiment. Leuke artistieke uitstraling.
Marjo