donderdag 29 maart 2012

Krijt smelten; pronken met andermans veren

Al heel lang verzamel ik in een map allerlei technieken. Van die kleine lesjes die je zo kunt namaken. Deze keer was het mijn beurt om bij QuiltPlus de workshop te verzorgen dus heb ik de bewuste map tevoorschijn gehaald en vond daar een leuke techniek die ik ooit gekopieerd heb van de blog van Mary.

Zij beschrijft het met mooie foto's.

Het is een manier van werken waarbij je heel snel (en goedkoop) een stof kunt bewerken. Het werkt als volgt:

Uit voorzorg is het verstandig om een oude handdoek of kranten op de strijkplank te leggen. Dan begin je allereerst met een stuk aluminiumfolie met de doffe kant naar boven. je gebruikt wasco en met een oud schilmesje snijd je er snippers af. Grotere stukjes zijn ook geen probleem. Dan pak je een vel bakpapier, legt dat er overheen en gaat strijken (heetste stand). Je zult zien dat het krijt gaat smelten. Het geheel laten afkoelen en dan kun je het vel bakpapier eraf halen. Dan leg je je stof op het gesmolten krijt en pakt een nieuw vel bakpapier en gaat weer strijken. En zo zit je wascomengsel op je stof. Eerst lijkt het nog wel vettig, maar naarmate je het langer aan de lucht laat drogen zul je zien dat ook dat langzamerhand afneemt.

Waar je om moet denken is dat je iedere keer nieuwe aluminiumfolie en bakpapier gebruikt.


In de loop van de middag werd het duidelijk dat er verschillende resultaten werden behaald. Waaruit we samen de volgende conclusies hebben getrokken:
Het maakt verschil:
- hoe heet je strijkijzer is
- welke stof heb je gebruikt (alles kan in principe, zolang je het maar kunt strijken)
- welke ondergrond heb je gebruikt (handdoek, kranten)
- welk wasco/krijt heb je gebruikt
- welk bakpapier (de donkere is vetter, en werkt in dit geval beter)
-

Verder hebben we ontdekt dat je:

- tijdens het strijken het gesmolten krijt kunt sturen
- ook verkreukeld aluminiumfolie een mooi resultaat geeft
- geen drukke stoffen moet gebruiken
- je kunt strijken maar ook ‘deppen’ met je strijkijzer; het geeft een verschillend resultaat
- strijken geeft sneller een ‘plak’ wat dus sneller gaat vastzitten aan je bakpapier
- er kunnen meerdere lagen over elkaar
- de wasco van talens het mooiste effect geeft.
- na een tijdje wegleggen trekt het vet weg
- ventileren is geen overbodige luxe

En dan eindelijk hieronder een foto van het resultaat van Leny. Helaas heeft zij (nog) geen blog maar wel een eigen site. het is de enige foto die ik heb gemaakt van de workshop want mijn batterijen waren leeg.

11 opmerkingen:

ina zei

dit is inderdaad heel erg leuk om te doen; lijkt heel in de verte een beetje op werken met "encaustic wax"

Hannie de Beer zei

Een erg leuk idee!Net als Ina zegt: Het lijkt erg op werken met encausticwax. Dat doe je dan op de zool van een ( oud) strijkijzer. Maar jou lapjes wil ik ook wel heel graag zien!

Janien zei

Interessant! Dankje voor de uitleg.

janneke zei

Wat leuk! Ik begin ook zo'n schriftje. Ben jij de eerste die er in staat!!!

Liesbeth Wessels zei

Ga ik zeker ook uitproberen, Wasco van Talens is hier genoeg aanwezig. Dank je wel voor het idee. groeten van liesbeth

meta zei

Leuke techniek is dit. Bdankt voor alle nieuwe ideetjes. Ik gebruik altijd Paintstiks, dat is speciaal krijt voor op stof.

Janny de Roo zei

Net als Hannie wil ik jouw productie ook graag zien Christina. Enne...jouw idee om een mapje aan te leggen van leuke ideetjes heb ik vanaf NU van je overgenomen. Het eerste zit er al in..hihi.

Ineke zei

Gaan we proberen, bedankt.

joke zei

Leuke techniek, ga ik ook proberen voor mijn "verfdoos".

Nienke zei

Briljant in al zijn eenvoud, gaan we uitproberen, dank voor het delen van de ervaringen!

Dea zei

Dit logje had ik helemaal gemist. Erg leuke techniek! Bedankt voor de uitleg.