dinsdag 11 februari 2014

wol geverfd in de magnetron

Deze prachtige zakjes wolbubbles kocht ik in december bij Hawar. Natuurlijk had ik er een bestemming voor, maar eerst moest het geverfd worden. En omdat ik maar een kleine hoeveelheid in bepaalde kleuren nodig had, heb ik met een funspray de kleuren blauw en oranje gemengd om gradaties van oranje naar groen te krijgen. En dat is prima gelukt.


Zo'n zakje zit zo volgepropt met de vezels dat ik er maar een minimale hoeveelheid van heb gebruikt.


Zoals je op de zakjes kunt zien kost zo'n zakje € 4,00 per zakje, dat is heel veel lol voor weinig geld.



Eerst de vezels laten 'drinken'in een oplossing van azijn en heet water. Na een half uurtje spreiden op huishoudfolie. Met de funspray eerst de lichte kleur (oranje) gespoten en daarna met een klein beetje blauw gezorgd voor de groene kleur. Je ziet direct de kleurmenging dus je weet precies of er nog meer van de 1 of de andere kleur bij moet. Vervolgens de folie opgerold (had het beter kunnen vouwen) en steeds met tussenpozes van 30 seconden 2 miniuten op vol vermogen in de magnetron gedaan. In totaal heb ik het 8 minuten in de magnetron gehad. Uitspoelen in warm water en daarna gedroogd op een handdoek.

Niet dat ik dit allemaal zelf heb verzonnen hoor, allereerst kreeg ik voldoende documentatie van Harm van Hawar mee, maar ik heb ook even op internet gezocht en kwam daar deze LINK tegen en heb het schema ook direct geprint.

Zij schrijft dat ze aan het einde azijn toevoegd. Ik had 3 verschillende mengsels gemaakt, waarbij ik 2 mengsels eerst in een azijn/water oplossing heb laten weken. En eentje waarbij ik de azijn later heb toegevoegd, Het verschil zit hem in het uitspoelen. Als je de azijn later toevoegd heb je meer werk met het uitspoelen. Het water bleef in mijn geval lang groen. Bij het voorweken was het water bij het uitspoelen direct schoon.


13 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Mooi dit resultaat, en dank voor je tips!

Liesbeth Wessels zei

Leuk, leuk ! Maar je maakt me nieuwsgierig wat ga je er mee doen ?
groeten van liesbeth

Ineke zei

Hé gezellig, je bent er weer. Ga je hiermee vilten?

Janny de Roo zei

Lekker bezig met wolletjes....geweldig toch en bedankt voor je tips...!

Nienke zei

Dat ziet er toch geweldig uit!

Marrie-jette zei

Wat een prachtige wolletjes!

janneke zei

Mooie wolletjes geworden. Die gaan we vast ergens terug zien???

els zei

Dat ziet er erg mooi uit. Ben wel heel nieuwsgierig wat je er mee gaat doen.

marjolijn zei

Heerlijk je weer lekker bezig te zien. Ben wel heel nieuwsgierig naar het eindwerkstuk!

Anoniem zei

Leuk Projectje, ben benieuwd wat je er mee gaat doen.

miekequilt zei

Ik weet wat het gaat worden, en het wordt weer heel erg mooi!!!

Marloes zei

dank je voor je info, dat wil ik ook wel eens gaan doen :-)

Anonymous zei

Goede dag, ik ben nu zo blij, want vandaag heb ik mijn lening van € 29.000 gekregen van dit goede bedrijf LAPO na verschillende oplichting van verschillende cheaters, je kunt ook contact met hen opnemen als je een snelle lening nodig hebt, neem nu contact met hen op via deze e-mail: lapofunding960@gmail.com