donderdag 28 april 2011

QuiltPlus tweede bijeenkomst

Gisteren hadden wij de tweede bijeenkomst van onze artgroep in het noorden die gisteren dan ook een naam heeft gekregen. Aan het einde van de dag hebben we het nog weer over de naam gehad en vooral Marjan had enorm haar best gedaan met het verzinnen van een aantal namen. Helaas hebben haar hebben die het allemaal niet gehaald. Els, een van de 3 nieuwe leden, kwam met Quiltplus. Klinkt nationaal EN internationaal goed. Het gaat om quilten plus iets extra's immers. Helaas waren Tineke en Marjan niet meer bij het brainstormen over de naam wat ik voor Marjan zeker jammer vond. Daarnaast hebben we ook besloten om een yahoogroep voor de leden op te richten. Omdat er tijdens de bijeenkomsten nogal wat quilts voorbij komen die nog naar een tentoonstelling of wedstrijd worden gestuurd is het natuurlijk niet de bedoeling dat de foto's op een blog komen te staan.

Net als de vorige keer zijn we weer begonnen met een show and tell. En oh, wat leer je daar iedere keer weer veel van. En dan maakt het echt niet meer uit of je nog maar net geland bent in artland of ver gevorderd bent. Iedereen leert nog steeds. Wat ik zelf iedere keer zo heerlijk vind is dat al er iemand iets moois laat zien direct alle dames als bijen op de quilt aflopen om een van dichtbij te kunnen zien. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik wel voorop loop omdat ik het toch van dichtbij kan niet kan zien met m'n slechte ogen. Op de eerste foto kun je zien hoe we allemaal adembenemend luisteren naar Leny die uitlegt hoe ze haar quilt heeft gemaakt.

's Middags kregen we een miniworkshop van Marjolijn over het werken met folie. Voor mij was het compleet nieuw om te werken met grijze lijm en poeder als drager voor de folies. Heerlijk uitproberen van de verschillende lijmsoorten en ook erachter komen dat bv. de paarse folie wel werkt met de lijm uit een flesje maar niet met de poeder. Goud en zilver doen het overal goed mee. .

Ik zal hieronder even alle foto's in een rijtje zetten van de 2 dragers waar ik het over heb en van mijn proefjes die ik gemaakt heb.



Het leek me leuk om met deze mal een schijn van rondingen te krijgen door met de korreltjes lijm te werken. Maar dat werkte dus helemaal niet, wellicht omdat ik hiervoor paarse folie gebruikte. Dat kun je hieronder zien.


Dit is de grijze lijm uit het platte ronde doosje met een mal en tamponeerkwast aangebracht op katoenen velours. Vervolgens met 2 kleuren folie bewerkt. Paars en koper.


Dan de eerste lap maar weer gepakt en deze keer met de grijze lijm gestempeld en 2 rondingen met de lijm uit een flesje gemaakt om die met paars te kunnen accentueren.


Dan nog een geel lapje waar ik wat op geprobeerd heb.

4 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Leuk zeg,jullie Quilt-Plus groep! Ik heb ondertussen al wat tips opgestoken van de verschillende blogleden. Het werken met transferfolie kende ik al, maar toch weer wat andere verwerkingen geleerd.
Dank je wel!

Nienke zei

Wat een leuk effect zeg! Heb je link gerepareerd, momenteel geeft Internet Explorer 9 (de nieuwste versie die meekomt met de Windowsupdate) ook veel problemen, tijdelijk maar even overgestapt op Chrome, is ook van Google.

hilde zei

het ziet er prachtig uit
zeker die hartvorm is mooi

Anoniem zei

Wat een leuke techniek. Jullie grope ziet er gezellig uit.Leuk dat jullie allerlei technieken uitproberen.
Marjo