zaterdag 14 mei 2011

transfer verven

Donderdag zijn Marjolijn en ik weer eens afgereisd naar cordi in Groinigen voor een workshop transfer verven gegeven door Dineke Ugen.

Marjolijn had bedacht dat dit wel een leuke invulling voor haar verjaardag zou zijn en ja, dan ga ik natuurlijk mee, want haar verjaardag moet natuurlijk wel gevierd worden.

De hele morgen zijn we druk geweest om op heel veel verschillende manieren het verf te manipuleren maar ook het papier zelf kan op verschillende manieren gebruikt worden. Alle spullen om dit zelf te proberen had ik al lange tijd in huis, maar ik heb toch zo'n workshop nodig om het uit te proberen. Bovendien leer je dan veel meer dan als je zelf op onderzoek gaat. En het is nog gezellig bovendien. Het is ook deze dag maar weer gebleken dat je gewone huishoudelijke dingen als hulpstuk kunt gebruiken. Voor de gemaakte afdrukken is het enige wat je nodig hebt een stof met veel polyester erin. Maar het kan dus ook met een vlies, tule of organza, zolang het maar op polyesterbasis is.

's Middags liet Dineke diverse manieren zien hoe je de verf kunt strijken op het stof maar ook hoe je het papier wederom kunt manipuleren. Dus voor mensen die thuis wel eens bezig zijn geweest met transfer verf is deze workshop zeker een aanrader.

Deze foto wordt de ondergrond:


Dit wordt als tweede gebruikt:


Dan leg je vervolgens een stukje vitrage of kant, maar wel met een patroontje erin, op de stof en strijkt daar het tweede, in mijn geval de donkere, op.
Nu zie je de structuur van het vitrage terug op de afdruk. Maar het is niet persé nodig om de eerste afdruk ook te doen. Je kunt het ook rustig met 1 afdruk doen met de vitrage eronder.


Hieronder laat ik jullie nog even alle gemaakte vellen zien.



7 opmerkingen:

Leny Huneman zei

ooooooo, wat had ik graag mee gedaan.

Hannie de Beer zei

Prachtige structuren in de vellen,en ook je afdrukken zijn erg mooi! Leuke zoals je de afdrukken over elkaar brengt met de transparante stog.

Nienke zei

Echt leuk! Dat gaat ook op mijn verlanglijstje :-)

ina zei

leuk!

marjolijn zei

Het was echt een geweldige dag. Ik hoop volgend jaar weer op deze wijze mijn verjaardag te vieren! En alle hierboven staande mensen die een reactie hebben gegeven zijn dan ook van harte welkom!
gr. Marjolijn

Suus zei

Dat is zeker een aanrader om zo je verjaardag te vieren. Mooie resultaten.

Anoniem zei

Met deze techniek kan je ook eindeloos experimenteren. Leuk
Marjo