maandag 31 oktober 2011

Eindelijk kan ik jullie 1 stuk laten zien van mijn werk deze zomer

Zoals jullie weten ben ik lid van de groep QultPlus. Tijdens onze eerste bijeenkomst dit voorjaar hebben we o.a. besloten om allemaal een quilt te maken over hetzelfde thema. Als eerste kozen we voor het thema 'het noorden'. Dat kun je nog zo uitleggen als je zelf wil.

Direct wist ik dat ik iets met het gas wilde doen. Dat werd gewonnen op mijn geboortegrond Slochteren. Als het noorden immers ergens bekend om geworden is, is dat wel het gas uit Slochteren. Sinds enige jaren staat aan de A7 een kunstwerk dat de moleculen uitbeeld van gas.

Een foto van dat kunstwerk zal ik jullie in een volgend blog laten zien, want het ging toch weer anders dan ik had verwacht.

Oktober was de bijeenkomst waar we allemaal ons werk moesten laten zien over dit thema.

Omdat we toch een quiltgroep zijn met een Plus moest het dus wel iets bijzonders worden. Zo was ik de hele zomer bezig geweest om het kunstwerk om te zetten in stof. Maar dat was me niet kunstig genoeg. Er moest iets overheen had ik bedacht.

Op internet gezocht naar een mooie foto van een zonsondergang met daarop een boortoren. Want immers, zo wordt het gas uit de grond gehaald. Hier in het noorden staan heel veel van die boortorens in het grasland.

Die foto heb ik vergroot op het formaat van mijn eerste quilt. En vervolgens op mijn prikbord gehangen.



Dus allemaal stroken organza gesneden van 2,5 cm breed in de tinten van een zonsondergang. Daar ben ik dus weken mee bezig geweest om ze aan elkaar te naaien.

Op onderstaande foto kun je zien dat hij op de tafel ligt met daaronder de vergrote foto van de boortoren.


Dus met mijn eerste quilt met het kunstwerk van de moleculen en dit geval van organza onder de arm ging ik naar Wildervank. De dames werden lyrisch van mijn moleculen maar toen ik liet zien dat ik deze daarvoor wilde hangen (toen nog zonder boortoren) vonden ze allemaal dat dat afbreuk deed aan de moleculen. Terplekke bedacht ik toen dat ik dan maar een drieluik moest maken van het geheel. Want immers, ik had echt vele weken werk gehad om dit ding van organza te naaien.

Ik kan juliie nu alvast vertellen dat ik al weet hoe ik het derde deel wil maken, maar stel dat nog even uit omdat ik nu eerst aan de gang ga met mijn inzending voor de OECQ in Veldhoven. En daarna moet ook nog steeds het huisjesquilt afgemaakt worden. Pas dan ga ik met deel 3 van de moleculen aan de gang.

Maar in een volgend blog laat ik jullie alvast wel de moleculen zien hoor.

Maar nu even terug naar het organza en de boortoren. Ik had natuurlijk wel een proeflapje van organza gemaakt om te zien of je daar echt op kunt tekenen zoals ik van plan was. Want als ik het zou gaan naaien dan naai ik alle zomen plat en dat wilde ik persé niet.

Jullie weten allemaal hoe glad organza is, dus zat ik direct al met m'n handen in het haar. Hulp ingeroepen van mijn lief en die bedacht een heel bouwwerk zodat het organza niet kon verchuiven.


Hieronder kun je de tekening van de boortoren door het organza heen zien.


Omdat mijn lief toch in de buurt was heb ik em direct maar lief aangekeken en gevraagd of hij de grote lijnen voor me wilde tekenen. Want het donkerbruine onderste gedeelte kon ik toch sowieso zelf niet zien.


Hier hangt het aan de deur, maar omdat ik er net niet recht voor kan staan (er staat een buro tegen de maar) kun je de boortoren niet goed zien.


Daarom hieronder 2 detailfoto's zodat je het wel kunt zien.


11 opmerkingen:

Christel Sins-Camp zei

Jeetje, wat heb je daar een werk aan gehad. Maar wel de moeite waard. Heel mooi van kleur.

Hannie de Beer zei

Een heel bijzonder werk wordt dit! Wat een aparte organza. Ik vind het wel spannend, hoe het gaat worden! Je lijkt wel haast een duizendpoot, al die speciale werkstukken.Ik ben ook erg benieuwd naar het huisjes drieluik?
Succes!

Isabella zei

Wat supermooi. Je hebt wel eer van je werk.

joke zei

Het ziet er spannend uit, maar jij bent wel van de grote klussen zeg. Wat een werk.
Groet,
Joke

Ineke zei

Er moest wel iets broeien, het was verdacht stil. Volgens mij wordt dit een meesterwerk.

Anoniem zei

Prachtig werkstuk. Zo te zien ben je door een heel proces gegaan. Het resultaat mag er zijn !
Marjo

Janny de Roo zei

Ik vind het zo knap bedacht allemaal...Gaat vast goed komen...!

marjolijn zei

Ik ben zo benieuwd hoe dit geheel gaat worden. Ik kan de boortoren nog moeilijk zien op de foto's. Neem je dit volgende week nog even mee? Ik wil het heel graag in het echt zien.
gr. Marjolijn

Anneke van Diggelen zei

Ik ben echt sprakeloos!!!! Wat een werk, super om te zien.
Prachtige kleuren.

Echt helemaal super geworden


Groetjes Anneke

Nienke zei

Oh wat broeit er veel moois in het hoge Noorden, dit wordt echt heel bijzonder, werk jij maar hard door dan wachten wij rustig maar in spanning tot we het mogen zien! Het wordt prachtig.

Corinne Zambeek - van Hasselt zei

Dit is heel apart én origineel. Ben heel benieuwd naar het vervolg.